Kona LTD Team Women Finish 2nd in Mitas 4 Islands Race in Croatia (Dutch)

Dutch Kona LTD Team riders Laura Turpijn and Lotte Koopmans recently finished 2nd in the women’s team category at the Mitas 4 Islands Stage Race in Croatia. Lined up beside Esther Süss and Cornelia Hug, Laura and Lotte knew they had their work cut out for them. After four days of racing, they came home with a great result. Read on below in Dutch.

Stage 1: 65km, 1700hm op eiland KRK
Tactiek van vandaag: Laura en Lotte mochten vanaf het eerste startvak starten en zouden de eerste dag verkennend rijden. Hoe voelt het om samen te rijden, hoe is het parcours, hoe voelen de benen, hoe is het teamwork?
Met deze tactiek vlogen de kilometers voorbij. Voorzichtig bij post 2 toch maar even checken hoeveelste damesteam ze waren en dit bleek 3e te zijn! Toch wel verrassend. Gestaagd doorgereden tot de finish zonder pech en vallen. Moe maar voldaan kwamen we als 3e over de finish. De eerste podiumplaats was binnen. ’s Avonds de tijdsverschillen analyseren wat er nog beter kon en natuurlijk herstellen (foamrollen, goed eten en rusten).

Stage 2: 65km, 1400hm op eiland KRK

Door de harde wind kon de ferry ’s ochtends niet overvaren naar een volgend eiland en veranderde de 4Islandsrace ineens in een 3Islandsrace met wel een heel nieuwe route maar op hetzelfde eiland. Grotendeels tegengesteld aan de route van gisteren, wat betekende dat aan het einde van de etappe het zwaarste stuk nog zou komen, namelijk ‘the moon’, waar de wind vrij spel had.

Tactiek van vandaag: vanwege de wind zuinig rijden en gebruik van alle snelle mannen om ons heen en zorgen dat we niet te veel alleen tegen de wind in moesten rijden.

De start was een snelle crosscountry start, waar het moeilijke was om elkaar niet kwijt te raken. De eerste 10km was over asfalt en grindpaden met wel 35km/h gemiddeld. Daarna volgde een lange asfaltklim. De lange klim zorgde al snel voor groepsvorming en in de groep voor ons zagen we de nummer twee fietsen. Zonder al te veel forceren konden we hier goed naartoe rijden. Bij het ingaan van de eerste singletrack kwamen we erachter dat we in de afdalingen het verschil konden maken en dat is wat we deden. Snel voorbij en alle mannen vriendelijk doch DRINGEND verzocht aan de kant te gaan. Maar de etappe was snel en we wisten dat de tijdsverschillen klein zouden blijven, ook vanwege de vele asfaltklimmen die erin zaten. Na 55km kwam Lotte voor het eerst van haar leven de man met de hamer tegen, hongerklop. Geen energie, geen focus, geen honger en geen dorst en iedereen kwam voorbij, inclusief de nummer 2. FRUSTEREND! Gelukkig met Laura’s bult aan ervaring wist ze gelijk wat er aan de hand was en kon er gehandeld worden. Gel erin, reep erin en na 20 minuten ging het wel weer maar was het gat geslagen. In de laatste lange afdaling gingen we hard om het tijdsverschil te beperken. Een plek verloren maar een bult aan ervaring rijker voor Lotte, wat veel waardevoller is in Lotte haar prille mountainbike carrière.

Stage 3: 70km, 1500hm op eiland Cres

Een lange etappe met veel single tracks. Dit was onze dag. De benen waren goed, het weer was goed en we hadden er zin in.
Tactiek van vandaag: meer eten, meer drinken en vanwege de zeer technische route zorgen dat we voor de nummer 2 zaten in de single tracks maar blijven doseren.

De start was vanaf de boot met gelijk een muur van een klim van 300hm in 2.5km. Een hectische start waarbij ook hier gold dat we elkaar niet kwijt moesten raken. We stonden niet goed bij de start waarbij we gelijk de nummer 2 uit het oog verloren en de nummer 4 in het algemeen klassement ook nog voor ons reed. Al snel schoven we op naar plek 3 en in de eerst afdaling vlogen we naar de tweede plek. De dag was genieten, met mooie single tracks, afdalingen en klimmen. Het parcours was helemaal naar onze zin en de samenwerking was perfect. Lotte bergop op kop en Laura naar beneden, liep als een geoliede machine. Voor we het door hadden waren we al bij de finish en tot onze grote vreugde was het tijdsverschil bij de etappe tussen nummer 2 en 3 wel 5 minuten wat betekende dat we in het algemeen klassement morgen nog 50 seconden goed moesten om tweede te worden. Dit biedt perspectief. Wij worden sterker.

Stage 4: 40km, 975hm op eiland Losinj

Een korte etappe met het zwaarste gedeelte in de eerste 20km.
Tactiek van vandaag: alle scenario’s zijn voorbij gekomen om die 50 seconden goed te maken. De tactiekbespreking begon al op de finish van dag 3. Uiteindelijk erover uitgekomen dat het belangrijk was om ze in het oog te houden en dan in de eerste afdaling voorop te zitten. En, niet onbelangrijk, de laatste 8 snelle kilometers niet alleen in de wind rijden.

Dit was onze beste dag, we klommen harder, daalde harder en aan communicatie was lichaamstaal genoeg. Terwijl Laura doodging bergop controleerde Lotte de voorsprong. Na de eerste afdaling sloeg de stress een beetje toe omdat er file was. Dit duurde gelukkig niet zo lang en we konden snel onze race weer voortzetten. Single trails volgden op mooie betonpaden langs de zee en alles ging gesmeerd. Eenmalig bodemonderzoek van Lotte dreigde nog even roet in het eten te gooien maar ook met een dikke snee in je knie kun je natuurlijk doorfietsen. De laatste 8km hadden we een mooi groepje mannen die ons uit de wind konden houden. Daar was de finish! Geen nummer 2 te bekennen. Na tot 50 geteld te hebben was het zeker, tweede in het algemeen klassement. Perfect teamwork en bij de laatste etappe zelfs maar 5 min verschil op Esther Süss en Cornelia Hug. We kijken terug op een prachtige week en voor Lotte een onwijze leerervaring.